身の回りにある形の工学,意匠形態学 Engineering of Shapes around us, the morphology of artifacts



 人生ここまでかなり迷走してきたが,構造力学を専門とする自分がデザインという領域に関わりを持ち始め,その中で何をなすべきか,何を伝えるべきか楽しみながらも悩み続けて数十年が経ってきた。これまでに試行錯誤的に,それ以上にほとんど場当たり的に,尋ね歩き取材し分析し考えてきた様々な形について,この機会を利用してできるだけ冷静に整理をして,伝えるべきことを言語化する機会としたいと考える。色々な所,旅先とか出張先とか何気なく歩いてる時に出会う形になんとも見事な構造力学がそこに見えてしまうのである。おそらく普通に見ると,やはりマニアに見えてしまうだろう。むしろオタクかもしれない。しかしながら,構造力学的な視点でこれらの形をついつい見てしまう悪いと言うか良いと言うか健全と言うか,その職業病と言える視点でこれらの形を見るとき,大体において,裏切られることなく,そこに驚くほどの合理性が見えてくる。そこにある合理性を我々は見慣れたもの,もしくは無視の対象として,全くそこの価値を見いだせないままに日々の生活をやり過ごしているようにも思える。

 Actually, I have been going astray again and again as to what I should do with regards to design and how I should stand on this strange academic territory for a long time. Recently, however, I finally seem to have been able to get started and become actively involved in design.
 In developing this media teaching material, I would like to take this opportunity to gather together the various materials and strands of information that I have studied, analyzed, and thought about on a trial and error basis – one might almost say on an ad-hoc basis – so far.
 I think the wonderful structural mechanics latent in various forms which can be seen in diverse places, such as when traveling or on a business trip or when casually walking around, should be unmasked and clearly described in order to reach an understanding of the universality of shapes.
 If we could only look at these shapes with a kind of fierce objectivity, we would surely find surprising rationalities far beyond our expectations. We seem to have spent our everyday life without discovering the value that lies within it at all.

 さて、そういう意味で、一つの学問体系をつくろうとしたら、どうしたらいいのでしょうか。これは難しい問題ですが、ここでは「形の工学」という1つの名前を付け、工学の基礎的視点と形状全般についての一つの考え方を紹介します。できれば、「形の工学」で得た知識を、デザインに発展させるきっかけにしたいと思っています。工学的視点と言ってはいますが、これは、構造力学、材料力学、振動工学、流体力学の初等的な範囲のレベルでの視点にすぎません。しかし、形の魅力と普遍的な価値は、その初等的なレベルの見方や考え方だけでも意外と容易に見い出すことができます。そこに存在する自然物や人工物の神々しさや素晴らしさだけでなく、時間の経過とともに作られたそれらの形状への配慮自体も、デザイン、アート、エンジニアリングに携わろうとしている人にとって価値があるかもしれません。

Now, in this sense, if we aim to create a single academic system, what should we do?  It’s a difficult problem, but here we offer one name, "the engineering of shapes," and introduce a few engineering views and ways of thinking about shapes within an academic framework. If possible, I’d like to guide the knowledge gained from the "engineering of shapes" in order to provide the opportunity to incorporate that knowledge into design. Although referred to as an engineering point of view, it is merely at the level of elementary ranges of structural mechanics, material mechanics, vibration engineering, and fluid mechanics. The attractiveness and universal value of the shapes, however, can only be found in the eye of the beholder and in the beholder's way of thinking. Probably not only the sublimity and splendor of natural and artificial objects, but also the consideration itself of those shapes that have been made over time, may also be valuable for those who are about to become involved in design, art, and engineering.

コメント

このブログの人気の投稿

握りばさみの形:Shape of a traditional scissors The English version is under construction.

ヤマの形

自然の形 Shapes of nature